Tăietura perfectă
de Bogdan Popescu

Scena artistică românească și-a tratat cu succes reumatismul depășind o etapă – mult prea întinsă în timp – de dogmatism estetic și managerial, uneori provincial, ușor ridicol, alteori chiar… penibil. Accesul la finanțare de la diferitele instituții publice, dar și private a devenit unul mult mai democratic, mai transparent și cu o eficacitate uneori chiar lăudabilă.

În ultimii ani, evenimentele culturale sau intercultural-educative s-au dezvoltat, îmbogățind peisajul public și făcând loc, în acelși timp, experimentelor de tot felul, dar mai ales unei deschideri la nivel managerial. Proiectul „Tăietura perfectă“ face parte din această serie de evenimente care coagulează artiști, experimente intertextuale, dar mai ales forme de expresie artistică și intelectuală aflate încă la granița zonei emergente.

„Tăietura perfectă“ a fost construit ca un dialog-experiment între trei artiști cu traiectorii pe cât de diverse la prima vedere, pe atât de apropiate la o privire mai atentă: pictorul Ștefan Câlția, designerul vestimentar Valentina Vidrașcu și Marian Pălie. Acesta din urmă a mediat dialogul artistic, dar și teoretic dintre Câlția și Vidrașcu prin conferința susținută la UNA Galeria, în cadrul Universității Naționale de Arte București. Despre toate acestea și mai ales despre nuanțele ascunse ale proiectului am vorbit chiar cu Marian Pălie.

De ce „Tăietura perfectă“?

Din 2004, de când lucrez în industria modei, am fost atras de partea ei cea mai frumoasă, cea mai artistică și, poate, din păcate, cea mai ascunsă: haute couture. Moda ne pare azi – mai ales în această arenă globală – precum un demon distopic mai ales în partea ei „vizibilă“, trivială, comercială.

Însă moda, ca orice sistem, deține o „artistocrație“ extrem de elevată, pregătită să schimbe prezentul, dar mai ales viitorul, prin generarea de filosofii estetice care organizează și arhivează o memorie colectivă.

Proiectul a avut mai multe etape de desfășurare. Primul eveniment a fost vernisajul tău de colaje din 15 octombrie, de la Galeria Posibilă… Vernisajul a fost o provocare pentru mine, mai ales prin faptul că a trebuit să articulez mesajele mele interdisciplinare într-un limbaj artistic. L-am ales pe cel al colajelor. Expoziția a cuprins o serie de nouă colaje, unde personajele din picturile maestrului Câlția au fost asociate, deconstruite și reconstruite cu alte lucrări ale altor artiști din modă: Alexander McQueen, Tim Walker, Acnes Studios ș.a.

Apoi, despre demersul meu artistic, dar mai ales despre demersul întregului proiect, am discutat la UNA Galeria în cadrul Universității Naționale de Arte București unde au fost prezenți, cu intervenții extrem de frumos nuanțate pictorul Ștefan Câlția și designerul basarabeam Valentina Vidrașcu.

Proiectul a continuat cu o a treia etapă – de data asta la showroomul Valentinei Vidrașcu – unde a fost prezentată o colecție vestimentară capsulă, inspirată din picturile lui Ștefan Câlția.

Care este totuși legătura dintre picturile lui Ștefan Câlția și modă?

Nu mai este niciun secret pentru nimeni faptul că aceia din industria modei au căutat mereu forme surprinzătoare de marketing. Noutatea este că și imaginea artistului s-a schimbat – nu mai este aceea a unui romantic izolat în propria lui autoreferențialitate.

Domeniile artistice și nu numai au început să constate că dacă se sprijină unele pe altele,efectul este unul mult mai evident. Dar să revin la întrebare. Veșmintele personajelor din picturile lui Ștefan Câlția constituie, din perspectiva mea, un personaj în sine. Veșmântul este o formă de comunicare, un element esențial pe care se bazează întreaga economie a unui tablou.

Cred că, înainte de a vedea ce nu există într-o lucrare de artă, ar trebui să vedem, cu ochii fizici, ce există concret pe acea pânză. Aproape reducționist, dacă îmi este permis. Primul lucru pe care îl vezi, care te frapează la personajele câlțiene e vestimentația atent elaborată, ca de ceremonie.

Veșmântul nu este o întâmplare, un hazard nonconformist, așa cum ne învață modernitatea târzie. Veșmântul este un ritual fizic, material care tepregătește pentru un ritual spiritual.


Share